• 077-9971010
  • הברזל 15 ת”א, בניין MDC מרכז רפואי עין טל רמת החייל.

יובש בעיניים

תלונות על תחושת יובש בעיניים הן שכיחות ביותר וכמעט וכל תחושת אי נוחות בעיניים זוכה לכינוי “יובש בעיניים”.

eye drops

מדובר בבעיה שמטרידה רבים בעולם. ובארץ שלנו שתנאי מזג אוויר ולחות היחסית באוויר משתנים חדשות לבקרים הבעיה מקבלת משנה תוקף. יש לזכור שהעין חשופה לאוויר החיצון ולפחות בהקשר זה “עיניים גדולות” לא מהווים יתרון. לתחושת האי נעימות בעיניים שאנו מכנים בשם יובש יכולות להיות מספר סיבות :

דלקת עפעפיים BLEPHARITIS

מחלה שכיחה ביותר. החולים בדלקת עפעפיים מתלוננים על תחושת יובש בעיניים, גירוי ואודם כרוני בעפעפיים ובעיניים, אודם בעיניים אחרי מקלחת ורגישות לעשן סיגריות. המחלה כרונית ובדרך כלל לא מהווה סיבה לפניה לרופא ולכן מתגלית בזמן בדיקת עיניים שגרתית.

החולים בדלקת עפעפיים עלולים לזהות שלפוחיות קטנטנות על שולי העפעפיים או במקרים קיצוניים לפתח “שעורה”.

המחלה נגרמת מריבוי החיידקים הטבעיים של העפעפיים אשר בהדרגה פולשים אל תוך בלוטות השומן שבשולי העפעף. בלוטות אלו מפרישות את החומר השומני שמפחית את החיכוך בין העין והעפעף בזמן מצמוץ. ולכן לאחר זמן מה מצד אחד אין מספיק חומר סיכה ומאידך מהבלוטות מופרש חומר מוגלתי ומגרה אשר גורם לאי נוחות בעיניים.

בהעדר טיפול החולה בדלקת עפעפיים יפתח יותר ויותר אודם בשולי העפעפיים ויסבול מצניחת העפעף התחתון. כמו כן יש יותר שעורות ויותר דלקות עיניים בקרב חולים אלו.

השילוב של דלקת בעפעפיים והרכבת עדשות מגע יכול לגרום לאי נוחות ניכרת עד כדי אי סבילות העדשה. במקרים חמורים יותר החיידקים שבשולי העפעפיים עלולים לזהם את העדשה ולגרום לזיהום בקרנית העין. חיידקים אלו גם מעלים את הסיכוי לזיהום משני אחרי כל פעולה וניתוח בעיניים.

טיפול בדלקת עפעפיים

לאור המהלך הכרוני של המחלה יש צורך בטיפול יומיומי ולאורך זמן בניקיון העפעפיים. מכוון שסבון או כל חומר שהוא בעל תכונות של סבון קוטל את מירב החיידקים שעלולים לחולל את דלקת העפעפיים, ומכוון ששימוש בסבון בניגוד לשימוש באנטיביוטיקה אינו גורם לתופעות לוואי, מקובל לטפל בדלקת עפעפיים על ידי צחצוח יומיומי של העפעפיים עם חומרים סבונים. שמפו תינוקות אשר אינו גורם לצריבה בעיניים יכול בהחלט להוות תחליף לחומרים הסבונים הייעודיים לטיפול בדלקת עפעפיים.  לשם טיפול יש להרטיב את העפעפיים ולאחר מכן לצחצח אותם (בתנועה לאורך שולי העפעף) עם החומר הסבוני למשך כדקה. את הקצף שוטפים עם מי ברז.

ניתן לצפות לתוצאות ראשוניות של הטיפול כעבור כחודשיים של טיפול.

טיפול בשעורה

שעורה בדומה לפצע בגרות היא בלוטה אחת שהזדהמה על ידי חיידקים ואשר מתרבים בתוכה והופכים את ההפרשות של הבלוטה למוגלתיות. על פי רוב החולים מתלוננים על נפיחות ואודם בעפעף שמלווה ברגישות וכאב באזור. בבדיקה ניתן למשש את השעורה ולעיתים לראות את ביטויה בחלק הפנימי של העפעף.

רוב השעורות לא מצריכות טיפול מיוחד וחולפות מעליהם לאחר מספר ימים. קומפרסים חמים בעזרת מגבת מחוממת שמניחים על העפעף יכולה לזרז את הריפוי של השעורה. לעיתים רחוקות יש מקום לניתוח לניקוז השעורה. ברוב המקרים טיפול בטיפות או משחה איננו מועיל.

פגיעה בתרכובת הדמעות

בהעדר כלי הדם, הדמעות מזינות את הקרנית השקופה של העין ומספקות לה חמצן, אבות מזון, ונוגדנים אשר מגנים עליה. לדמעות התקינות יש מבנה מסוים שבו שכבה המימית האמצעית מכוסה בשכבה שומנית מכל צד. מבנה זה של הדמעות מונע את ההתייבשות המידית של הדמעות עם חשיפתן לאוויר. החלק המימי  של הדמעות מופרש מבלוטת הדמעות ואילו השכבות שומנית מופרשות על ידי בלוטות השומן שבשולי העפעף ותאים בודדים בשם תאי גובלט  (GOBLET) שמשולבות במבנה הלחמית.

מחלת היובש (KERATO-CONJUNCTIVITIS SICCA) נובעת מפגיעה בבלוטת הדמעות והפחתה במרכיב המימי של הדמעות ומהווה מחלה קשה ביותר אשר לעיתים גורמת לעיוורון. ירידה יחסית בכמות הדמעות או ירידה בכמות החומר השומני (כמו בדלקת עפעפיים) יכולה לגרום לתופעות השכיחות יותר של תחושת יובש בעיניים.

לעיתים תחושת היובש בעיניים נובעת ממפתח העפעפיים שהוא גדול מהרגיל. מחלות הקשורות לבלוטת התריס עלולות לגרום למשיכה של העפעפיים או בלט גלגל העין. בשני המקרים עקב הגדלת שטח העין שחשוף לאוויר החיצון יש האצה של אידוי  הדמעות והחולה עלול לסבול מיובש. גם במקרים של שיתוק עצב הפנים יש סכנה ל צניחת העפעף התחתון וחשיפת יתר של פני העין לאוויר ולהתייבשות העיניים. כוויות בעיניים מחומרים כימיים כמו סודה קאוסטית גורמים להרס של תאי גובלט ועקב כך לגרום ליובש בעיניים.

לעיתים ניתן על ידי חסימה של דרכי הדמעות לגרום להישארותן של הדמעות לפרקי זמן ארוכים יותר בעין. את דרכי הדמעות ניתן לחסום על ידי “פקק” מלאכותי אשר מוחדר לתוכן  או על ידי הריסת הפתח של דרכי הדמעות בעזרת לייזר או כוויות קור.

טיפול בתחושת יובש בעיניים

הטיפול הוא על ידי טיפות עיניים. היום יש מגוון רחב של טיפות

עיניים אשר צמיגותן משתנה ממצב של נוזל, למצב של ג’ל ועד

למצב של  משחת עיניים. ניתן גם לשלב בין מספר סוגי  הטיפול.

במקרה של מפתח עיניים  גדול או בלט עין ניתן לשקול טיפול כירורגי.

לעיתים במקרים של שיתוק עצב הפנים יש צורך בתפירת העפעפיים

כתחליף לתנועת המצמוץ של העפעפיים.

דלקת אלרגית

כמו בכל המחלות האלרגיות גם כאן מדובר במחלה כרונית עם שינויים עונתיים בחומרת המחלה (במקרים של אלרגיה לצמחים) או החמרה כתוצאה מחשיפה לגורם האלרגני. המחלה שכיחה יותר בקרב ילדים ונוטה להשתנות לטובה עם הגיל. מלבד ההמלצה הברורה של הימנעות  מחשיפה לחומרים האלרגנים  יש מגוון טיפולים יעילים לאלרגיה עינית. לעיתים רחוקות יש גם צורך במתן סטרואידים לשם שליטה על המחלה. לא אחת התלונות הכרוניות של החולה על אי נוחות בעיניים מיוחסות שלא בצדק ליובש בעיניים.