• 077-9971010
  • הברזל 15 ת”א, בניין MDC מרכז רפואי עין טל רמת החייל.

ניתוחים להסרת משקפיים

ניתוחים להסרת משקפיים קיימים מאז הופעת עדשות תוך עיניות בתחילת שנות ה-80.

השילוב בין המצאת העדשות התוך עיניות יחד עם שיפור בטכניקות ניתוחיות אשר הביאו לידי הקטנת החתך הניתוחי עד כדי מספר מילימטרים בודדים הביאו לידי התפתחות ניתוחים הנקראים REFRACTIVE LENS EXCHANGE או החלפת העדשה הטבעית של העין בעדשה מלאכותית במטרה להסיר משקפיים. ניתוח זה למעשה זהה לניתוח להסרת ירוד או בשמו הלועזי קטרקט. למעשה על ידי ניתוח זה מתפטרים גם ממשקפיים וגם מקטרקט הקיים או כזה שיתפתח בגיל מאוחר יותר. בשיטה זו ניתן לתקן כמעט כל מספר במשקפיים.

eyes1

בתחילת שנות ה-90 הופעה טכניקה חדשה להסרת משקפיים באמצעות לייזר.

ניתוחים  אלו זכו לפופולאריות רבה בגלל העובדה שאינם כרוכים בפתיחת גלגל העין. ישנם שיטות רבות לביצוע הטיפול ולכל שיטה יש יתרונות וחסרונות משלה. לטיפול זה יש מגבלות בגיל המטופלים ומספר המשקפיים וככל שמספר המשקפיים עולה מספר המתאימים לטיפול זה יורד.

שיטה נוספת אשר התפתחה במקביל לטיפולי לייזר היא השיטה של השתלת עדשה תוך עינית ללא הוצאת העדשה הטבעית.

לשיטה זו יש יתרון יחסי על פני טיפולי לייזר בתיקון מספרים גבוהים יותר של משקפיים.יחד עם זאת, אחרי גיל 40 יש יתרון מסוים לניתוח הוצאת ירוד לשם הסרת משקפיים על פני ניתוחי השתלת עדשה תוך עינית בלבד. יש לציין שהתפתחות קטרקט היא אחת מתופעות הלוואי של ניתוחים להשתלת עדשה תוך עינית.

שיטה נוספת להסרת משקפיים היא השתלת טבעות בקרנית. שיטה זו עם הזמן הלכה ואיבדה מערכה לשם הסרת משקפיים  ונמצאה שיטה טובה לתיקון קראטוקונוס באופן זמני ולשם דחיית הניתוח להשתלת קרנית שהיא למעשה הטיפול במחלה זו.

 

היום עם הופעה של יותר ויותר תופעות לוואי של ניתוחי לייזר ובגלל המגבלות הלא מבוטלות של השיטה (כ- 30% מנבדקים לא מתאימים לטיפול לייזר) יש למעשה התעניינות והתעוררות מחודשת של ניתוחי החלפת העדשה (קטרקט) לשם הסרת משקפיים בגיל המבוגר. העובדה שניתוחים אלו פוטרים את המנותח גם מצורך בניתוח להוצאת ירוד בשלב מאוחר יותר בחיים היא בעלת חשיבות עליונה. נקודה נוספת היא שניתוחי קטרקט הם בסל הבריאות וממומנות על ידי כל חברות הביטוח.