• 077-9971010
  • הברזל 15 ת”א, בניין MDC מרכז רפואי עין טל רמת החייל.

פזילה ועין עצלה

עדיין לא ברור אם הפזילה נובעת מקיום של עין עצלה או גורמת להיווצרותה.

עין עצלה היא עין עם פוטנציאל ראיה ירוד אשר אינו ניתן לשיפור על ידי משקפיים. פזילה היא סטייה של גלגל העין ויכולה להיות כלפי האף(פנימה) או כלפי הרקה (החוצה). מקובל להפריד בין הפזילה  בקרב ילדים ואצל בוגרים.

 

49162398_s

ילד פוזל

חלק מפזילות נגרמות על ידי בעיות תשבורת (צורך במשקפיים) בקרב ילדים שעוד לא יכולים להתלונן על דבר. חלק אחר מפזילות יכולות להיות תוצאה של פגיעה בראיה של הילד כתוצאה ממגוון רחב ביותר של מחלות העיניים החל מקטרקט מולד או עכירות בקרנית וכלה בגידולים תוך עיניים.

לכן מומלץ שכל ילד שקיים לגביו חשד של קיום פזילה יעבור בדיקת עיניים מלאה שכוללת הרחבת האישונים ובדיקת משקפיים אצל רופא עיניים מומחה.

עד גיל 7 שנים ישנה אפשרות תיאורטית להשפיע על פוטנציאל של העין העצלה. עושים זאת בעזרת סגירה של העין הטובה יותר ועידוד הילד להשתמש בעין העצלה.

לצורך כך ניתן להשתמש ב:

– סגירה פיזית של העין הטובה עם חבישה.

– טשטוש הראיה בעין הטובה בעזרת טיפות.

– שימוש במשקפיים מיוחדים שלסירוגין מטשטשים את הראיה בכל עין.

כאשר בקרב הילדים  יש סיבה לפזילה יש לתקנה בהקדם האפשרי( ניתוח קטרקט מולד למשל). בהעדר סיבה רפואית יש לבדוק את הצורך במשקפיים ובמצב של השפעה טובה של משקפיים על הפזילה להשגיח על הילדים שירכיבו את המשקפיים. סגירת העין הטובה היא חיונית להחזרת חלק מפוטנציאל האבוד של העין ועל ההורים לוודא סגירה הרמטית  של העין הטובה למשך השעות אשר הרופא ממליץ. כמו כן יש צורך בביקורות תכופות אצל רופא עיניים.

מבוגר פוזל

על פי רוב מדובר בפזילה מגיל הילדות שלא טופלה או שטופלה באופן חלקי. ישנם גם מקרים של פזילה בעקבות שיתוק של שרירי העין או תאונות וחבלות בעיניים.

ניתוחי תיקון הפזילה בקרב מבוגרים על פי רוב נחשבים לקוסמטיים ובחלק לא מבוטל של המקרים הפזילה עלולה להופיע מחדש.

הניתוחים לתיקון פזילה

בניתוחים אלו מנתקים את שרירי העין מגלגל העין ומחברים אותם מחדש בצורה כזאת שגלגל העין יסתובב לכיוון הרצוי ו”יתיישר”.

לעיתים לשם השגת עיניים ישרות יש צורך ביותר מניתוח אחד. ניתוחים אלו על פי רוב מבוצעים בהרדמה כללית ותוצאותיהם מתייצבים לאחר מספר שבועות.