• 077-9971010
  • הברזל 15 ת”א, בניין MDC מרכז רפואי עין טל רמת החייל.

מחלות הקרנית וסוגי טיפול

קרטוקונוס – היא מחלה שכיחה יחסית בקרב הצעירים ובדרך כלל פוגעת בשתי העיניים. מחלה זו נובעת מפגם במבנה הקרנית וכתוצאה מכך הקרנית עוברת תהליך הדרגתי של הדקיקות והחלשות ועקב כך בולטת כלפי חוץ ומאבדת משקיפות שלה.

37724884_l

הסיבה למחלה לא ידועה. יש דיווחים על הופעת המחלה בקרב אלו שעברו טיפול לייזר להסרת משקפיים. יש גם קשר בלתי מוסבר בין דלקות עיניים אלרגיות כרוניות והתפתחות המחלה. בשלבים המוקדמים של המחלה ניתן לשפר את הראיה על ידי משקפיים ועדשות מגע קשות. כאשר הבליטה של הקרנית היא במידה כזו שעדשת מגע אינה יציבה בעין או שאינה מסוגלת לשפר את הראיה או שהחולה מפתח אי סבילות לעדשת מגע יש מקום לשקול ניתוח השתלת קרנית. היום ניתן להציע ניתוח להשתלת טבעות בקרנית (INTACS) כשלב ביניים ובמטרה לדחות את הניתוח להשלת קרנית.

לא מעט מקרים מאובחנים של קרטוקונוס יכולים להמשיך באורח חיים תקין ומלבד מעקב עיני אינם זקוקים לדבר. מאידך בחלק מחולים המחלה הולכת ומתקדמת ובמקרים אלו יש בהחלט מקום לשקול ניתוח להשתלת קרנית.

בניתוח השתלת קרנית שמותנה במציאת קרנית מתורם אנושי מסלקים את חלק האמצעי של הקרנית על ידי הוצאת “כפתור” עגול בקוטר של כ-8 מילימטר ובפתח שנוצר תופרים כפתור מעט יותר גדול מקרנית התורם שאותו מכינים בזמן הניתוח. יש שיטות שונות של תפירת השתל ואת התפרים מוציאים על פי הצורך לאחר מספר חודשים. ההחלמה מניתוח השתלת קרנית נמשכת מספר חודשים ובזמן הזה בדרך כלל נהוג להשתמש בטיפות עיניים. העובדה שקרנית העין נעדרת כלי דם משפרת מאוד את סיכויי ההקלטות השתל אבל ישנם גם מקרים של “דחיית השתל”. חלק ממקרים של דחיית השתל ניתנים לטיפול תרופתי לדיכוי הדחייה וחלק אחר מצריכים השתלה מחודשת מתורם אחר. בדרך כלל סיכויי הדחייה הולכים ופוחתים עם חלוף הזמן.

בשנים האחרונות המדענים הראו ששילוב של  מתן טיפות ויטמין  B2 ולאחר מכן הקרנת הקרנית באור אולטרה סגול יכולים לגרום להיווצרות של חיבורים חדשים בין סיבי הקולגן שבמבנה הקרנית ועל ידי כך לגרום להתחזקות הקרנית. הטיפול הרפואי קרוי CORNEAL CROSS LINKING  ובמהלכו קרנית החולה מקבלת טיפות עשירות בוויטמין ולאחר מכן מוקרנת באור אולטרה סגול למשך כ-30 דקות. התוצאה המבוקשת היא התייצבות הקרטוקונוס והאטת קצב ההתקדמות שלה שיביאו לידי דחיית מועד הניתוח להשתלת קרנית. הטיפול מיועד לחולים עם קצב הידרדרות מואץ במחלתם והיום ומבוצע במספר מרכזים בארץ.

 

מספר הארות

  • ראוי לציין שאחרי טיפולי לייזר להסרת משקפיים ועקב הדקיקות הקרנית כתוצאה מטיפולים אלו יש סיכוי להתפתחות קרטוקונוס משני.
  • כדאי ומומלץ עד כמה שניתן לדחות את הניתוח להשתלת הקרנית.
  • שימוש מועט בעדשות מגע והשענות על משקפיים מפחיתה את הסיכוי להתפתחות האי סבילות לעדשת מגע.
  • מומלץ להיות במעקב רופא עיניים.
  • מכוון שמדובר במחלה כרונית מומלץ לנהל תיק רפואי מיוחד ולשמור על פי סדר כרונולוגי על ממצאי הבדיקות השונות כגון טופוגרפיה של הקרנית ותוצאות רפרקציה (בדיקה של אופטומטריסט) וכמובן חוות דעת המומחים.

ארוזיות חוזרות בקרנית

הקרנית מכוסה במספר שכבות של תאי אפיתל. תאים אלו נוצרים מהתרבות התאים בשכבה העמוקה ביותר אשר בהדרגה עולים על פני שטח הקרנית ובסוף מתנתקים מקרנית ונשטפים על ידי הדמעות שלנו ומפנים את מקומם לתאים צעירים ובריאים יותר. חיבורים מיקרוסקופים עדינים מחזיקים את  התאים הללו יחד ומאפשרים להם לתפקד כשכבה בלתי חדירה לחיידקים וגורמים מזיקים אחרים. בין תאי האפיתל שזורים קצבותיהם של עצבים שאחראים על תחושה בקרנית. קרנית בריאה מחוסרת כלי דם ואת צרכיה המטבוליים ואת הנוגדנים שמגנים עליה מקבלת מדמעות.

קורה שלפעמים אחרי החלמה מחבלה בקרנית ואובדן של חלק מתאי האפיתל (שריטה בקרנית), תהליך הריפוי אינו מושלם והחיבורים העדינים בין תאי האפיתל אותם הזכרנו קודם לא נוצרים או שנוצרים במידה לא מספקת. ריפוי לקוי זה גורם להופעה של שריטות חוזרות בקרנית.

אופייני שחולה במחלה זו מתעורר בבוקר ומיד עם פתיחת העיניים נתקף בכאבים חזקים בעין. הכאבים על פי רוב מלווים בדמעת ורגישות יתר לאור.

הטיפול בשריטות חוזרות בקרנית היא סגירת העין עם משחה אנטיביוטית לפרקי זמן של 24 שעות או עדשת מגע טיפולית. במקרים קשים עם שריטות גדולות או תדירות גבוהה של התקפים או כאשר הטיפול השמרני אינו מספיק ניתן לבצע גרוד האפיתל. כאן מנסים להוריד את שכבת התאים הלקויה ועל יד כך לאפשר צמיחה מחודש ונכון של תאים אלו. במקרים עקשניים של המחלה ניתן לבצע דיקור או טיפול לייזר באזור הנגוע. המטרה היא ליצור חיבורים צלקתיים בין שכבות האפיתל ועל ידי כך למנוע את נשירת התאים. על פי רוב הטיפולים מוצלחים. ניתן גם להשתמש בעדשת מגע טיפולית לשם הגנה על תאי אפיתל בפני החיכוך בין הקרנית והעפעפיים בעת מצמוץ.

בקרב חולים במחלה זו יש צורך בטיפול מונע. הטיפול מבוסס על שימוש בחומרי סיכה (משחה או ג’ל) אותם שמים בעין לפני השינה.

 

 

בצקת או אי ספיקת קרנית

חלק הפנימי של הקרנית מכוסה בשכבה אחת של תאים שנקראים תאי אנדותל. תאים אלו אחראיים על ספיגת נוזלים מרקמת הקרנית ועל ידי כך שומרים על זכות הקרנית. ללא תאים אלו הקרנית תאבד את שקיפותה ותהפוך לבצקתית ותראה לבנה כמו הלובן של העין.

תאי אנדותל לא יכולים להתרבות. מאידך יש פחת מסוים במספרם במסגרת ההזדקנות שלנו. נוסף על כך ישנן מחלות אשר גורמות לירידה במספר התאים הללו. אם לא די בכך גם הטראומה הניתוחית עלולה לגרום לאובדן תאי האנדותל. על פי רוב שילוב של כמה גורמים מעורב בירידה של מספר תאי האנדותל אל מתחת לגבול מסוים אשר גורמת לאי ספיקה של הקרנית.

הטיפול בקרנית עכורה ובצקתית הוא השתלת הקרנית. לעת האחרונה יש דיווחים על שיטה של השתלת שכבת תאי אנדותל וללא החלפת כל עובי הקרנית. בניתוח זה אין צורך בתפרים ולכן ההחלמה מהירה יותר.