• 077-9971010
  • הברזל 15 ת”א, בניין MDC מרכז רפואי עין טל רמת החייל.

סוגי העדשות להשתלה בתוך העין

סוגי העדשות להשתלה בתוך העין

עדשות להשתלה נמצאות בשימוש מלפני כ-30 שנים. עד אז נהגו להוציא את העדשה הטבעית של העין ולהשאיר את העין ללא עדשה (APHAKIA) ולתקן את בעיית התישבורת שנוצרה על ידי משקפיים. לפני עידן ה”פאקו” נהגנו להשתמש בעדשות “קשיחות” אשר גודלם תאם את גודל החתכים הניתוחיים המקובלים בתקופה זו. עם כניסת שיטת “פאקו” אשר אפשר ביצוע הניתוח דרך חתך קטן יותר התפתחו בהדרגה גם העדשות” המתקפלות” אשר ניתנות להכנסה לעין דרך חתך של כ-3 מילימטר. כל העדשות המודרניות בנויות מסגסוגות ושילובים של פלסטיק וסיליקון ומיוצרים במגוון רחב ביותר של כוח דיופטרי אשר מאפשר תיקון של כל מספר משקפיים שהיו קיימים לפני הניתוח.

לפני ניתוח קטרקט מבצעים בדיקה שנקראת “חישוב העדשה” ומחשבים את חוזק העדשה (בדיופטרים) שמתאימה לעין המנותחת. עוד לפני הניתוח בוחרים בעדשה אשר תיתן מענה מרבי לדרישות המנותח. יש כאלו שיעדיפו לראות טוב למרחק ללא משקפיים ולהרכיב משקפי קריאה בעת הצורך, או ההיפך לקרוא ללא משקפיים ולהרכיב משקפיים לצפייה בטלוויזיה ובנהיגה לאחר הניתוח.

בשנים האחרונות עולות וצצות עדשות מולטי פוקאליות אשר אמורות לאפשר ראיה טובה לקרוב ולמרחק ולהקטין את התלות של המנותח במשקפיים. עדשות אלו מהוות קפיצת דרך בתחום ניתוחי קטרקט לשם הסרת משקפיים במיוחד בקרב המנותחים הצעירים שבוחרים לעבור ניתוח קטרקט לשם הסרת משקפיים. בשלב זה החברות המייצרות מדווחות על כ-80% מהמושתלים שאינם זקוקים למשקפיים בכלל- לא לקרוב ולא לרחוק-  כאשר כל היתר במצבים כאלו או אחרים משתמשים במשקפיים. נקודה נוספת שראויה לציון היא העלות הגבוהה של העדשות הללו ביחס לעדשות הרגילות.

 

מאמצים אדירים מושקעים היום בפיתוח עדשות מדויקות יותר אן עדשות שניתנות לטיוב הדיוק שלהם אחרי השתלתם לתוך העין( בעזרת גלי אור או בעזרת סוגי לייזר). עדשות אלו קרויות בשמם הלועזי ADJUSTABLE INTRAOCULAR LENSES ונמצאות בשלבי פיתוח.

 

חישוב העדשה מבוססת על אורך גלגל העין אשר נמדד בעזרת אולטרה סאונד וקרטומטריה (בדיקה של נתוני הקרנית). מכוון שטיפולי לייזר להסרת משקפיים וניתוח סכין יהלום גורמים לשינויים במבנה הקרנית ועקב כך בנתוני הקרנית, יש פחת במידת הדיוק של בדיקה לחישוב כוח העדשה. בעולם נעשים מאמצים כבירים לפתח נוסחאות לחשוב העדשה אחרי טיפול לייזר להסרת משקפיים אבל בשלב זה עדיין קשה לנבא את תוצאות הניתוח ויתכן והמנותחים יזדקקו למשקפיים עם מספר גבוהה או משקפיים עם כוח שונה בכל עין אחרי הניתוח.

עדשות פרמיום

התוספת האחרונה לארסנל העדשות המושתלות בעין היא העדשה הטורית (TORIC) אשר מאפשרת תיקון סביר של האסטיגמטיזם .

שילוב של עדשה מולטי פוקאלית ועדשה טורית מהוות את פסגת הקדמה בניתוחי קטרקט.